ЦІНА:
120 грн.
|
|
|
Дану роботу можна скачати відразу після оплати!!!
|
||
Тема роботи: | «Шляхи підвищення ефективності комерційної діяльності (за матеріалами ПП Зіненко Н.В. магазин «Продукти») (ID роботи: 1964) |
Напрям: | Економіка |
Предмет: | Комерційна діяльність |
Тип роботи: | Курсова робота |
Кількість сторінок: | 40 |
Рік захисту: | 2010 |
ВУЗ: | Полтавський Університет Споживчої Кооперації України (ПУПКУ |
Спеціальність (факультет): | товарознавчо-комерційний |
Курс: | 5 |
Мова: | Українськa |
План
Зміст
Вступ
1. Поняття, критерії та показники ефективності господарської діяльності підприємств
2. Коротка організаційно економічна характеристика діяльності підприємства
3. Оцінка показників ефективності діяльності підприємства
4. Підвищення ефективності діяльності як критерій зміцнення конкурентоспроможності підприємства
5. Напрями підвищення ефективності та конкурентоспроможності підприємств
Висновки та пропозиції
Список використаних джерел
Вступ
1. Поняття, критерії та показники ефективності господарської діяльності підприємств
2. Коротка організаційно економічна характеристика діяльності підприємства
3. Оцінка показників ефективності діяльності підприємства
4. Підвищення ефективності діяльності як критерій зміцнення конкурентоспроможності підприємства
5. Напрями підвищення ефективності та конкурентоспроможності підприємств
Висновки та пропозиції
Список використаних джерел
Вступ
Вступ
В даний час в умовах ринкової економіки з'являється все більше й більше торговельних підприємств. Кожне підприємство прагне отримати якомога більший прибуток при мінімальних витратах. Для забезпечення прибутковості своєї справи підприємцю слід глибоко аналізувати ситуацію, що склалася на ринку, а також усередині свого підприємства. Досягнення головної мети - максимізації прибутку можливо тільки при правильному і продуманому плануванні діяльності торгового підприємства.
Прибуток у торгівлі є грошовим вираженням вартості додаткового продукту, створеного продуктивною працею працівників торгівлі, які зайняті продовженням процесу виробництва в сфері товарного обігу, а так же частини додаткового продукту, створеного працею працівників інших галузей народного господарства і направляє в торгівлю через механізм цін на товари, тарифів, надбавок. Прибуток вимірюється сумою та рівнем. Вона є одним з найважливіших оціночних показників, що характеризує результат комерційної діяльності підприємства. Відношення прибутку до товарообігу, вираженого у відсотках, визначає рівень рентабельності реалізації товарів. В умовах ринкової економіки рентабельність є важливим якісним показником роботи торговельного підприємства, в якому узагальнюється стан доходів, витрат обігу, товарообертаємості, використання основних фондів, робочої сили, власного і позикового капіталу.
Прибуток і рентабельність в умовах формування ринкової економіки є найважливішими показниками господарської діяльності торгуючих організацій і підприємств. Ці показники відображають всі сторони діяльності підприємств торгівлі: обсяг і структуру роздрібного товарообігу, раціональність використання ресурсів, здійснення заходів щодо вдосконалення організацій і технологій торгових процесів і т. д.
Все це викликає підвищений інтерес до вивчення даних питань комерційної діяльності, тому обрана тема курсової роботи є актуальною.
Метою курсової роботи є – вивчення шляхів підвищення ефективності комерційної діяльності за матеріалами ПП Зіненко Н.В. магазин «Продукти»
Завданнями курсової роботи є: розглянути та вивчити поняття, критерії та показники ефективності господарської діяльності підприємств; проаналізувати коротку організаційно-економічну характеристику діяльності ПП Зіненко Н.В. магазин «Продукти», провести оцінку показників ефективності діяльності магазину «Продукти», дослідити підвищення ефективності діяльності, як критерію зміцнення конкурентоспроможності та виділити напрями підвищення ефективності й конкурентоспроможності ПП Зіненко Н.В. магазину «Продукти». Зробити відповідні висновки та пропозиції.
Об'єктом дослідження курсової роботи є діяльність магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В..
Статистичний матеріал курсової роботи аналізується за 2007-2009 роки.
Курсова робота складається з 6 таблиць, 4 рисунків, 16 формул, використано 30 літературних джерел. Загальний обсяг курсової роботи 40сторінок.
В даний час в умовах ринкової економіки з'являється все більше й більше торговельних підприємств. Кожне підприємство прагне отримати якомога більший прибуток при мінімальних витратах. Для забезпечення прибутковості своєї справи підприємцю слід глибоко аналізувати ситуацію, що склалася на ринку, а також усередині свого підприємства. Досягнення головної мети - максимізації прибутку можливо тільки при правильному і продуманому плануванні діяльності торгового підприємства.
Прибуток у торгівлі є грошовим вираженням вартості додаткового продукту, створеного продуктивною працею працівників торгівлі, які зайняті продовженням процесу виробництва в сфері товарного обігу, а так же частини додаткового продукту, створеного працею працівників інших галузей народного господарства і направляє в торгівлю через механізм цін на товари, тарифів, надбавок. Прибуток вимірюється сумою та рівнем. Вона є одним з найважливіших оціночних показників, що характеризує результат комерційної діяльності підприємства. Відношення прибутку до товарообігу, вираженого у відсотках, визначає рівень рентабельності реалізації товарів. В умовах ринкової економіки рентабельність є важливим якісним показником роботи торговельного підприємства, в якому узагальнюється стан доходів, витрат обігу, товарообертаємості, використання основних фондів, робочої сили, власного і позикового капіталу.
Прибуток і рентабельність в умовах формування ринкової економіки є найважливішими показниками господарської діяльності торгуючих організацій і підприємств. Ці показники відображають всі сторони діяльності підприємств торгівлі: обсяг і структуру роздрібного товарообігу, раціональність використання ресурсів, здійснення заходів щодо вдосконалення організацій і технологій торгових процесів і т. д.
Все це викликає підвищений інтерес до вивчення даних питань комерційної діяльності, тому обрана тема курсової роботи є актуальною.
Метою курсової роботи є – вивчення шляхів підвищення ефективності комерційної діяльності за матеріалами ПП Зіненко Н.В. магазин «Продукти»
Завданнями курсової роботи є: розглянути та вивчити поняття, критерії та показники ефективності господарської діяльності підприємств; проаналізувати коротку організаційно-економічну характеристику діяльності ПП Зіненко Н.В. магазин «Продукти», провести оцінку показників ефективності діяльності магазину «Продукти», дослідити підвищення ефективності діяльності, як критерію зміцнення конкурентоспроможності та виділити напрями підвищення ефективності й конкурентоспроможності ПП Зіненко Н.В. магазину «Продукти». Зробити відповідні висновки та пропозиції.
Об'єктом дослідження курсової роботи є діяльність магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В..
Статистичний матеріал курсової роботи аналізується за 2007-2009 роки.
Курсова робота складається з 6 таблиць, 4 рисунків, 16 формул, використано 30 літературних джерел. Загальний обсяг курсової роботи 40сторінок.
Висновок
Висновки та пропозиції
Метою курсової роботи є – вивчення шляхів підвищення ефективності комерційної діяльності за матеріалами магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В.
Завданнями курсової роботи є: розглянути та вивчити поняття, критерії та показники ефективності господарської діяльності підприємств; проаналізувати коротку організаційно-економічну характеристику діяльності магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В., провести оцінку показників ефективності діяльності магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В., дослідити підвищення ефективності діяльності, як критерію зміцнення конкурентоспроможності та виділити напрями підвищення ефективності й конкурентоспроможності магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В.. Статистичний матеріал курсової роботи аналізується за 2007-2009 роки.
Курсова робота складається з 6 таблиць, 4 рисунків, 16 формул, використано 30 літературних джерел. Загальний обсяг курсової роботи 40сторінок.
Магазин «Продукти» ПП Зіненко Н.В. розташований в одноповерховій споруді з елементами прибудованих приміщень для розширення торгівельного залу. Торговий зал магазину займає площу 75 м2. Загальна площа магазину «Продукти» складає 185 кв.м.
Виконання плану роздрібного товарообороту коливається впродовж трьох останніх років. Так, у 2007 році план був перевиконаний на 1,3%, але в 2008 році спостерігається недовиконання плану роздрібного товарообороту на 1,84%. Це пов’язано з низькою купівельною спроможністю населення; несвоєчасною виплатою заробітної плати та іншими чинниками.
Найбільшу питому вагу в структурі роздрібного товарообороту в розрізі товарів та товарних груп займають: горілка та лікерогорільчані вироби, хліб та хлібобулочні вироби, тютюнові вироби, ковбасні вироби і копченості, безалкогольні напої, пиво, слабоалкогольні напої, крупи та бобові, оселедці, морозиво та інші. Найменше користуються попитом та мають найменшу питому вагу в структурі роздрібного товарообороту такі групи товарів: варення, джем, повидло, мед, картопля, консерви м’ясні, консерви фруктово-ягідні і т.д.
На підприємстві дотримуються мінімальної заробітної плати. Негативним чинником роботи магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В. є зростання витрат обігу та зниження прибутку. Так у порівнянні з 2007 роком прибуток знизився на 23,7% і складає 11,11 тис. грн. Рентабельність підприємства знизилась и складає 2,06%.
В умовах гострого фінансового дефіциту виділяються дуже мізерні кошти на оброблення, підсортування і пакування товарів, а також їх рекламу, що уповільнює оборотність коштів, негативно впливає на культуру та якість торговельного обслуговування в магазині «Продукти» ПП Зіненко Н.В..
Магазин «Продукти» ПП Зіненко Н.В. реалізуючи конкурентоспроможній товар, використовує ряд стратегій: домогтися відмінності товару підприємства в очах покупців від товарів конкурентів завдяки його пакуванню; вибрати із намічених товарів один або декілька, який би був найбільш привабливий для всіх покупців і здійснити рекламну акцію на нього;відшукати нові додаткові послуги (нарізка сиру та ковбас); своєчасно забрати економічно неефективний товар із збутової програми підприємства; знайти вихід на нові ринки як зі старими так і з новими товарами; здійснювати модифікацію товарів в відносності з новими смаками і потребами споживачів; регулярно розвивати і покращувати систему обслуговування споживачів і систему стимулювання збуту в цілому.
Дослідивши магазин «Продукти» ПП Зіненко Н.В. можна запропонувати такі напрямами підвищення ефективності та конкурентоспроможності приватного, як: залучення в товарообіг продукції вітчизняних виробників, розширення сфери договірних зв’язків з постачальниками і виробниками товарів, підвищення ефективності і дійсності договорів поставки, підвищення рівня комерційної роботи, комп’ютеризацію обліку роздрібного продажу товарів в магазині. Також для підвищення ефективності та конкурентоспроможності магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В. необхідно: здійснити ремонт та оформлення фасаду магазину, придбати і встановити сучасне обладнання, в тому числі: вітрини-прилавки, морозильні шафи, побутові холодильники, проводити сезонні і передсвяткові ярмарки з продажу продукції, проводити роботу по підвищенню професійного рівня керівників і фахівців приватного підприємства тощо.
Метою курсової роботи є – вивчення шляхів підвищення ефективності комерційної діяльності за матеріалами магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В.
Завданнями курсової роботи є: розглянути та вивчити поняття, критерії та показники ефективності господарської діяльності підприємств; проаналізувати коротку організаційно-економічну характеристику діяльності магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В., провести оцінку показників ефективності діяльності магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В., дослідити підвищення ефективності діяльності, як критерію зміцнення конкурентоспроможності та виділити напрями підвищення ефективності й конкурентоспроможності магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В.. Статистичний матеріал курсової роботи аналізується за 2007-2009 роки.
Курсова робота складається з 6 таблиць, 4 рисунків, 16 формул, використано 30 літературних джерел. Загальний обсяг курсової роботи 40сторінок.
Магазин «Продукти» ПП Зіненко Н.В. розташований в одноповерховій споруді з елементами прибудованих приміщень для розширення торгівельного залу. Торговий зал магазину займає площу 75 м2. Загальна площа магазину «Продукти» складає 185 кв.м.
Виконання плану роздрібного товарообороту коливається впродовж трьох останніх років. Так, у 2007 році план був перевиконаний на 1,3%, але в 2008 році спостерігається недовиконання плану роздрібного товарообороту на 1,84%. Це пов’язано з низькою купівельною спроможністю населення; несвоєчасною виплатою заробітної плати та іншими чинниками.
Найбільшу питому вагу в структурі роздрібного товарообороту в розрізі товарів та товарних груп займають: горілка та лікерогорільчані вироби, хліб та хлібобулочні вироби, тютюнові вироби, ковбасні вироби і копченості, безалкогольні напої, пиво, слабоалкогольні напої, крупи та бобові, оселедці, морозиво та інші. Найменше користуються попитом та мають найменшу питому вагу в структурі роздрібного товарообороту такі групи товарів: варення, джем, повидло, мед, картопля, консерви м’ясні, консерви фруктово-ягідні і т.д.
На підприємстві дотримуються мінімальної заробітної плати. Негативним чинником роботи магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В. є зростання витрат обігу та зниження прибутку. Так у порівнянні з 2007 роком прибуток знизився на 23,7% і складає 11,11 тис. грн. Рентабельність підприємства знизилась и складає 2,06%.
В умовах гострого фінансового дефіциту виділяються дуже мізерні кошти на оброблення, підсортування і пакування товарів, а також їх рекламу, що уповільнює оборотність коштів, негативно впливає на культуру та якість торговельного обслуговування в магазині «Продукти» ПП Зіненко Н.В..
Магазин «Продукти» ПП Зіненко Н.В. реалізуючи конкурентоспроможній товар, використовує ряд стратегій: домогтися відмінності товару підприємства в очах покупців від товарів конкурентів завдяки його пакуванню; вибрати із намічених товарів один або декілька, який би був найбільш привабливий для всіх покупців і здійснити рекламну акцію на нього;відшукати нові додаткові послуги (нарізка сиру та ковбас); своєчасно забрати економічно неефективний товар із збутової програми підприємства; знайти вихід на нові ринки як зі старими так і з новими товарами; здійснювати модифікацію товарів в відносності з новими смаками і потребами споживачів; регулярно розвивати і покращувати систему обслуговування споживачів і систему стимулювання збуту в цілому.
Дослідивши магазин «Продукти» ПП Зіненко Н.В. можна запропонувати такі напрямами підвищення ефективності та конкурентоспроможності приватного, як: залучення в товарообіг продукції вітчизняних виробників, розширення сфери договірних зв’язків з постачальниками і виробниками товарів, підвищення ефективності і дійсності договорів поставки, підвищення рівня комерційної роботи, комп’ютеризацію обліку роздрібного продажу товарів в магазині. Також для підвищення ефективності та конкурентоспроможності магазину «Продукти» ПП Зіненко Н.В. необхідно: здійснити ремонт та оформлення фасаду магазину, придбати і встановити сучасне обладнання, в тому числі: вітрини-прилавки, морозильні шафи, побутові холодильники, проводити сезонні і передсвяткові ярмарки з продажу продукції, проводити роботу по підвищенню професійного рівня керівників і фахівців приватного підприємства тощо.
Література
Список використаних джерел
1. Апопій В.В., Міщук І.П., Рудницький С.І., Хом’як Ю.М. Теорія та практика торговельного обслуговування: Навчальний посібник// За ред. В.В.Апопія.- К.: Центр навчальної літератури, 2005.-496с.
2. Бабичев А.В. Коваленко Л.П. О культуре торговли. -М.: Экономика, 1985.
3. Байдаков М.Ф., Свічкарь В.А. Проблеми ефективності використання мережі підприємств роздрібної торгівлі споживчої кооперації України. //Міжнародна науково-практична конференція "Проблеми розвитку споживчої кооперації України в ринковому середовищі". - Львів. - Укоопосвіта. - 1998. - с.98-102.
4. Брагина Л.Л.,Т.П.Данько. Розничная торговая сеть //Торговое дело: экономика и организация.,- М., 1997.- с.152-162.
5. Вербер В.Л. Экономический справочник работника торговли.-К.: Техніка, 1982.-с.120.
6. Гармонізована система опису та кодування товарів. – Брюссель, 1983.
7. Гуменников А.П. Комплексное рассмотрение показателей качества торгового обслуживания населения. //Міжнародна науково-практична конференція "Проблеми розвитку споживчої кооперації України в ринковому середовищі". - Львів. - Укоопосвіта. - 1998. - с.48 –52.
8. Герасимчук В. Введение в маркетинг //Бизнес за неделю. - 1994.-№1.-с.7.
9. Данилов Е.И. Социально-экономические проблемы развития торговли.-М.: Знание, 1980.
10. Дашков Л. П., Памбухчиянц В. К. Коммерция и технология торговли — 2-е изд.— М.: Информационно- внедренческий центр «Маркетинг», 2000 .— 448 с.
11. Энциклопедический словарь бизнесмена. – К.: Техника, 1993
12. Короткі підсумки господарської діяльності споживчої кооперації України за 1998 рік.//Вісті. – 1999. - № 5., 28 січня. – с.6.
13. Конева М.И., Задорожная О.В. Торговля: эффективность и качество.-К.: Вища школа, 1981.
14. Лимачева. Л.Н. Развитие и формы построения розничной торговой сети // Научно-технический информационный сборник. Серия: Передовой производственный опыт в государственной торговле и общественном питании, рекомендуемый для внедрения. /Информторг. - 1992. - №1.-с.24-39
15. Лукінов І.І Стратегічні напрямки реструктуризації та входження в сучасну ринкову економіку споживчої кооперації України. //Міжнародна науково-практична конференція "Проблеми розвитку споживчої кооперації України в ринковому середовищі". - Львів. - Укоопосвіта. - 1998. - с.193-197.
16. Матеріали науково-практичної конференції ЦТКО. – Львів, 1998.
17. Марцин В.С. Напрями подальшого розвитку споживчої кооперації України. //Міжнародна науково-практична конференція "Проблеми розвитку споживчої кооперації України в ринковому середовищі". - Львів. - Укоопосвіта. - 1998. - с.54-60.
18. Мельман А. Розничная торговля - пятое колесо в телеге рыночных реформ? // Финансовая Украина. - 1996.-13 февраля.-с.31.
19. Моргун А.Ф., Паламарчук А.И. Рационализация кооперативной торговли.-М.: Экономика, 1985.
20. Осторожно рынки закрываются. //Бизнес. - № 1. – 1997.
21. Организация системы товароснабжения. //Торговое дело: экономика и организация: Под ред. Л.А. Брагина и Т.П. Данюк.-М., 1997.-с.176-191.
22. Про реалізацію положень Закону України ”Про захист прав споживачів”: Збірник постанов Кабінету Міністрів України. – 1994. - № 7. – 19 березня. с. 4.
23. Про кредитування: Положення Національного Банку України, - Відомості Верховної Ради України, 1995. - № 4. – с.28.
24. Про підприємництво: Закон України. – Голос України. – 1994. - № 4.
25. Рабицький В.М., Я.М.Антонюк, П.Ю.Балабан та ін. Технологія підприємств роздрібної торгівлі // Технологія і обладнання підприємств торгівлі./ К., Книга, 1996. - с.140-186.
26. Розничная торговля. Природа и значение. // Искусство торговать.-М., 1995.-с.64-83
27. Рудницька Л.Т.Методика аналізу магазинних методів роздрібного продажу товарів. //Міжнародна науково-практична конференція "Проблеми розвитку споживчої кооперації України в ринковому середовищі". - Львів. - Укоопосвіта. - 1998. - с.87-89.
28. Синецкий Б.И. Основы коммерческой деятельности: Учебник. — М.: Юристъ, 2000. — 659 с.
29. Товарна номенклатура зовнішньоекономічної діяльності. – М., 1995.
30. С.Н. Третьяк Коммерческая деятельность. Хабаровск: Изд-во ДВГУПС, 1999. – 324с.
1. Апопій В.В., Міщук І.П., Рудницький С.І., Хом’як Ю.М. Теорія та практика торговельного обслуговування: Навчальний посібник// За ред. В.В.Апопія.- К.: Центр навчальної літератури, 2005.-496с.
2. Бабичев А.В. Коваленко Л.П. О культуре торговли. -М.: Экономика, 1985.
3. Байдаков М.Ф., Свічкарь В.А. Проблеми ефективності використання мережі підприємств роздрібної торгівлі споживчої кооперації України. //Міжнародна науково-практична конференція "Проблеми розвитку споживчої кооперації України в ринковому середовищі". - Львів. - Укоопосвіта. - 1998. - с.98-102.
4. Брагина Л.Л.,Т.П.Данько. Розничная торговая сеть //Торговое дело: экономика и организация.,- М., 1997.- с.152-162.
5. Вербер В.Л. Экономический справочник работника торговли.-К.: Техніка, 1982.-с.120.
6. Гармонізована система опису та кодування товарів. – Брюссель, 1983.
7. Гуменников А.П. Комплексное рассмотрение показателей качества торгового обслуживания населения. //Міжнародна науково-практична конференція "Проблеми розвитку споживчої кооперації України в ринковому середовищі". - Львів. - Укоопосвіта. - 1998. - с.48 –52.
8. Герасимчук В. Введение в маркетинг //Бизнес за неделю. - 1994.-№1.-с.7.
9. Данилов Е.И. Социально-экономические проблемы развития торговли.-М.: Знание, 1980.
10. Дашков Л. П., Памбухчиянц В. К. Коммерция и технология торговли — 2-е изд.— М.: Информационно- внедренческий центр «Маркетинг», 2000 .— 448 с.
11. Энциклопедический словарь бизнесмена. – К.: Техника, 1993
12. Короткі підсумки господарської діяльності споживчої кооперації України за 1998 рік.//Вісті. – 1999. - № 5., 28 січня. – с.6.
13. Конева М.И., Задорожная О.В. Торговля: эффективность и качество.-К.: Вища школа, 1981.
14. Лимачева. Л.Н. Развитие и формы построения розничной торговой сети // Научно-технический информационный сборник. Серия: Передовой производственный опыт в государственной торговле и общественном питании, рекомендуемый для внедрения. /Информторг. - 1992. - №1.-с.24-39
15. Лукінов І.І Стратегічні напрямки реструктуризації та входження в сучасну ринкову економіку споживчої кооперації України. //Міжнародна науково-практична конференція "Проблеми розвитку споживчої кооперації України в ринковому середовищі". - Львів. - Укоопосвіта. - 1998. - с.193-197.
16. Матеріали науково-практичної конференції ЦТКО. – Львів, 1998.
17. Марцин В.С. Напрями подальшого розвитку споживчої кооперації України. //Міжнародна науково-практична конференція "Проблеми розвитку споживчої кооперації України в ринковому середовищі". - Львів. - Укоопосвіта. - 1998. - с.54-60.
18. Мельман А. Розничная торговля - пятое колесо в телеге рыночных реформ? // Финансовая Украина. - 1996.-13 февраля.-с.31.
19. Моргун А.Ф., Паламарчук А.И. Рационализация кооперативной торговли.-М.: Экономика, 1985.
20. Осторожно рынки закрываются. //Бизнес. - № 1. – 1997.
21. Организация системы товароснабжения. //Торговое дело: экономика и организация: Под ред. Л.А. Брагина и Т.П. Данюк.-М., 1997.-с.176-191.
22. Про реалізацію положень Закону України ”Про захист прав споживачів”: Збірник постанов Кабінету Міністрів України. – 1994. - № 7. – 19 березня. с. 4.
23. Про кредитування: Положення Національного Банку України, - Відомості Верховної Ради України, 1995. - № 4. – с.28.
24. Про підприємництво: Закон України. – Голос України. – 1994. - № 4.
25. Рабицький В.М., Я.М.Антонюк, П.Ю.Балабан та ін. Технологія підприємств роздрібної торгівлі // Технологія і обладнання підприємств торгівлі./ К., Книга, 1996. - с.140-186.
26. Розничная торговля. Природа и значение. // Искусство торговать.-М., 1995.-с.64-83
27. Рудницька Л.Т.Методика аналізу магазинних методів роздрібного продажу товарів. //Міжнародна науково-практична конференція "Проблеми розвитку споживчої кооперації України в ринковому середовищі". - Львів. - Укоопосвіта. - 1998. - с.87-89.
28. Синецкий Б.И. Основы коммерческой деятельности: Учебник. — М.: Юристъ, 2000. — 659 с.
29. Товарна номенклатура зовнішньоекономічної діяльності. – М., 1995.
30. С.Н. Третьяк Коммерческая деятельность. Хабаровск: Изд-во ДВГУПС, 1999. – 324с.
Інші роботи цього напряму