Головна Про проект Умови роботи Знижки Вакансії Ціни і гарантії Способи оплати Замовити роботу Контакти
Розширений пошук
ЦІНА:   50 грн.
Дану роботу можна скачати відразу після оплати!!!
Тема роботи:

Дидактика і методика початкового навчання К. Д. Ушинського   (ID роботи: 2861)

Напрям: Історія дисциплін
Предмет: Історія педагогіки
Тип роботи: Курсова робота
Кількість сторінок: 29
Рік захисту: 2010
ВУЗ: Сумський Державний Педагогічний Університет
Курс: 3
Мова: Українськa
План
Вступ
Розділ 1 Сутність дидактичної системи К.Д.Ушинського
1.1.Мета, зміст і завдання освіти
1.2.Принципи та правила навчання (за К.Д.Ушинським)
1.3. Методи навчання (за К.Д.Ушинським)
Розділ 2 Дидактична система К.Д.Ушинського як складова педагогічної науки
2.1. Організація навчального процесу в школі (за К.Д.Ушинським)
2.2. Урок-основна форма організації навчального процесу (за К.Д.Ушинським)
2.3. Підготовка вчителя-одне з головних завдань педагогічної науки. (за К.Д.Ушинським)
Висновки
Список використаної літератури
Вступ
Актуальність теми. Видатний український педагог обстоював природне право кожного народу мати свою національну школу, національну систему виховання. Він критикував зросійщення українських дітей, обстоював необхідність навчання їх українською мовою.
У висновках статті "Рідне слово" сформульовані основні вимоги педагогічне обґрунтованої системи вивчення іноземних мов у співвідношенні з мовою рідною.
Дидактика К. Ушинського глибинна, розмаїта й оригінальна. Він вимагав будувати навчання на основі врахування національних, вікових, статевих і психологічних особливостей дітей, наголошував на значенні повторення в процесі навчання, обґрунтував дидактичні принципи свідомості, наочності, систематичності, міцності засвоєння знань.
Вагоме місце в дидактичній системі К.Д. Ушинського займає висвітлення проблем оптимізації пізнавальної активності школярів, емоційності навчання, розвитку мислення і мовлення учнів, забезпечення наступності в навчанні, належної організації самостійної роботи й творчості школярів, шкільного краєзнавства. Надзвичайно важливо те, що він не просто проповідував свою дидактику, а дав їй глибоке наукове обґрунтування та класичний взірець втілення на практиці. У цьому відношенні неординарними за своїм дидактичним змістом і методикою є його підручники для початкового навчання "Дитячий світ" (1861 р.), "Рідне слово" (1864 р.), статті "Три елементи школи" (1867 р.), "Недільні школи" (1861 р.), "Про початкове викладання російської мови" (1864 р.).
Духовно-моральне виховання, на думку Ушинського, має розвивати в дитини гуманність, почуття національної і власної гідності у поєднанні зі скромністю, чесність і правдивість, патріотизм, працьовитість, дисциплінованість. Завдання і зміст духовно-морального виховання він визначив з огляду вселюдських, народних і національних культурних цінностей, виходячи з вимог народних чеснот і норм християнської моралі, дбаючи, щоб воно розвивало в дитині твердий характер і волю, стійкість, почуття громадянського обов'язку. Сюди ним включається усунення в національному характері рис від'ємних й утвердження прикмет позитивних.
Об’єкт роботи – дидактичні принципи навчання.
Предмет роботи– дидактична система К.Д. Ушинського.
Мета дослідження – дослідити дидактичну систему К.Д. Ушинського та організацію навчального процесу.
Завдання роботи:
1. Розглянути поняття про дидактику як педагогічну теорію навчання
2. Здійснити теоретичне дослідження та аналіз дидактичних принципів та методів навчання за К.Д. Ушинським.
3. Дослідити принципи організації навчального процесу в школі за К.Д. Ушинським
4. Визначити місце уроку в навчальному процесі за К.ДЛ. Ушинським.
5. Визначити основні аспекти підготовки вчителя за К.Д. Ушинським.
Структура роботи. Робота складається зі вступу, двох розділів, висновку та списку використаної літератури.
Висновок
К. Ушинський залишив чималу педагогічну спадщину: "Людина як предмет виховання", "Про користь педагогічної літератури", "Про народність у громадському вихованні", "Про елементи школи", "Проект учительської семінарії", "Праця в її психічному і виховному значенні", "Дитячий світ" та інші праці.
Важливу роль у підготовці людини до життя К. Ушинський відводив її моральній вихованості. Моральне виховання дитини слід починати з найменшого віку і здійснювати постійно і систематично. Воно має бути спрямоване на формування у дітей кращих моральних рис і почуттів: патріотизму й гуманізму, любові до праці та дисциплінованості, чесності й правдивості, почуття обов'язку і відповідальності, власної гідності та громадського обов'язку, скромності, твердості волі й характеру та ін. Головними методами і засобами морального виховання дітей та молоді є переконання, заохочення і покарання (але в жодному разі не тілесні), власний приклад вчителя, а також батьків і старших, правильний режим навчання тощо. Особливе місце у моральному вихованні вчений відводив фізичній праці, вважаючи за потрібне правильно поєднувати її з працею розумовою. У статті "Праця в її психічному і виховному значенні" він наголошує на великому значенні фізичної праці у вихованні дітей та молоді, у розвитку суспільства загалом. Пропонує залучати дітей до різних видів праці, виходячи з практичних потреб школи і сім'ї: самообслуговування вдома і в школі, допомога батькам по господарству, праця в саду й на городі, допомога вчителям у виготовленні наочного приладдя та ін. Організовувати дитячу працю слід таким чином, щоб діти отримували від неї насолоду, не перевтомлювалися.
Як видатний педагог-методист, К. Ушинський дав низку цінних порад щодо організації навчально-виховного процесу в школі. На його думку, для правильної організації навчання дітей, розвитку їх розумових здібностей треба знати їх вікові та індивідуальні особливості, передбачати правильне дозування змісту навчального матеріалу, посильність його для учнів, послідовність і систематичність вивчення, розвиток свідомості й активності учнів, міцність засвоєння знань, виховуюче навчання та ін. Ці дидактичні принципи навчання він детально розробив у своїх творах.
К. Ушинський вважав, що у процесі навчання необхідно розвивати пам'ять - пасивну (мимовільну) і активну (довільну), використовуючи повторення навчального матеріалу. Однак слід уникати механічного заучування, тобто зазубрювання. Неприпустиме перевантаження учнів, перевтома. Водночас навчання не може бути й розвагою.
У засвоєнні знань, за Ушинським, велике значення має наочність. Діти мислять формами, фарбами, звуками, відчуттями, тому в процесі навчання корисно використовувати всі наочні засоби з тим, щоб органи чуттів брали безпосередню участь у сприйманні навчального матеріалу. Прикладом умілого використання наочності в навчанні можуть бути його книжки для дітей "Родное слово" і "Детский мир".
Значну увагу приділяв К. Ушинський розробці методики роботи вчителя на уроці, радив запроваджувати різноманітні ефективні методи і способи навчання: пояснення нового матеріалу, повторення пройденого, вправи, письмові та графічні роботи учнів, індивідуальні й фронтальні форми роботи на уроці, облік знань учнів тощо. Зосереджувався він і на питанні реалізації на уроці освітньої та виховної мети навчання. Щоб привчити учнів до самостійної роботи і прищепити їм інтерес до навчання, треба допомагати їм у навчанні, розвивати мислення, виховувати працездатність. Він був прихильником поєднання існуючих на той час формальної (розвиток пам'яті, уваги, мислення, мови) і матеріальної (вивчення матеріалу навчальних предметів) освіти.
Література
1. Акимов М.К., Козлова В.Т. Индивидуальность учащегося и индивидуальный подход. М., 1992. – 180 c
2. Бондаревская Е.В. Ценностыне основания личностно ориентированного воспитания.// Педагогика//, 1995,№4 - с.29.
3. Вихрущ В. Технологія використання словесних методів навчання у дидактиці К.Ушинського. Київ. Початкова школа. №6, 2000 р. – с. 15-17.
4. Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи. - К.: Центр навчальної літератури, 2003. – 320 c/
5. Замашкіна О. К.Д.Ушинський про взаємозв’язок навчання і розвитку молодших школярів. Київ. «Початкова школа» №4, 2004 р. – с. 32-38.
6. Квятковский Е.В. В поисках путей гуманизации литературно- художественного образования. //Педагогика//,1995,№6, - с.41.
7. Коменский Я.А. Избранные педагогические сочинения, т. 2. - М.:Педагогика, 1982. – 480 c/
8. Константинов Н.А. История педагогики: Учебник для студентов пед. институтов. - М.: Просвещение, 1982. - 447 с.
9. Корнетов Г.Б. От первобытного воспитания к гуманистическому образованию: Учебное пособие. - М.: УРАО, 2003. - 216 с.
10. Латышина Д.И. История педагогики (История образования и педагогической мысли): Учеб. пособие. - М.: Юристъ, 2006. - 603 с.
11. Лихачев Б.Т. Образование: идеология и политика. //Педагогика//, - 1995, №4, с.42
12. Макаренко А.С. Методика организации воспитательного процесса // Пед.соч.: в 8т.-Москва,1983.-Т.4- С.316-320.
13. Максимов Н.М. Педагогика. - М.: Глобус, 2002. - 738 с.
14. Мітюров Б. Рідне слово і народне виховання в педагогічній спадщині К.Д.Ушинського. Київ. Початкова школа. №3, 1997 р. – с. 9-13.
15. Модзалевский Л.Н. Очерк истории воспитания и обучения с древнейших до наших времен. - С-Пб.: Алетейя, 2000. - 920 с.
16. Мосіяшенко В. Рідна мова в педагогічній системі К.Д.Ушинського. Київ. Початкова школа. №3, 2002 р. – с. 6-9.
17. Оконь В. Введение в общую дидактику. - М.: Высш. Шк., 1990. – 260 c/
18. Педагогика: Учебник для студентов педагогических вузов и колледжей. / под ред. Пидкасистого П.И. - М.: Образование ХХІ. - 608 с.
19. Пидкасистого П.И. Педагогика под ред. М.: 1996. - С. 210
20. Подласый И.П. Педагогика: Новый курс: В 2 кн. - М.: 1999. – 430 c/
21. Подласый Й. П. Педагогика. - М., 1999. - C. 50-51
22. Сбруєва А.А. Порівняльна педагогіка: Навчальний посібник. - Суми: Університетська книга, 2004. - 320 с.
23. Стельмахович М. Г. Теорія і практика українського національного виховання. - Івано-Франківськ, 1996. - С. 123-125
24. Торосян В.Г. История образования и педагогической мысли: Учебн. для студентов вузов. - М.: Владос, 2006. - 349 с.
25. Ушинский К.Д. Педагогические сочинения: В 6-ти т.- М.: Педагогика, 1990. – 1020 c.
26. Ушинский К.Д. Проблемы педагогики. - М.: УРАО, 2002. - 592 с.
27. Ушинський К.Д. Вибрані твори: У 2-х т. - К.: Вища школа, 1983. – 620 c/
28. Ушинський. К.Д. Избранные педагогические сочинения, т. 1. - М.: Педагогика, 1988. – 290 c/
29. Хуторский А.В. Современная дидактика. - СПб.: Питер, 2001.
30. Ягупов В.В. Педагогіка, навчальний посібник. - К.: Либідь, 2002. – 340 c.