Головна Про проект Умови роботи Знижки Вакансії Ціни і гарантії Способи оплати Замовити роботу Контакти
Розширений пошук
ЦІНА:   100 грн.
Дану роботу можна скачати відразу після оплати!!!
Тема роботи:

Навчальні видання для середньої школи: формування ринку та особливості редакційно-видавничої підготовки   (ID роботи: 2766)

Напрям: Видавнича справа та редагування
Предмет: Видавнича справа
Тип роботи: Дипломна робота
Кількість сторінок: 70
Рік захисту: 2010
ВУЗ: Київський Національний Університет ім. Шевченка (КНУ ім. Шевченка)
Спеціальність (факультет): журналістики
Мова: Українськa
План
Вступ
Розділ І. Загальні тенденції формування сучасного ринку
навчальних видань
1.1. Організаційно-правові аспекти становлення та функціонування новітнього ринку навчальної літератури
1.2. Типолого-тематична структура навчальної літератури
для середньої школи
Розділ ІІ. Особливості редакційної підготовки навчальних
видань для середньої школи
2.1. Концепція навчального видання для середньої школи
2.2. Особливості редагування підручників та навчальних
посібників для школярів
Розділ ІІІ. Основні параметри дослідження й оцінювання
якості навчальних видань
3.1. Зручність користування
3.2. Поліграфічне виконання навчальних видань для загальноосвітніх шкіл: вимоги стандартів та сучасні реалії
Висновки
Список використаної літератури
Вступ
Актуальність дослідження. Загальнокультурне значення навчальної книги для школярів обумовлено статусом середньої школи в соціальному житті. Будучи продуктом, створеним для цього суспільного інституту, а нерідко продуктом його діяльності, навчальна книга для школи виражає її роль як важливої ланки в процесі наукового і культурного розвитку держави.
Наукова значущість та актуальність даного дослідження зумовлена нагальною потребою проведення аналізу процесу підготовки та випуску навчальних видань для середньої школи видавництвами, у зв`язку з низьким рівнем якості цього виду продукції на видавничому ринку України.
Можна говорити про особливості формування сучасного ринку навчальних видань порівняно із загальними тенденціями українського книговидання, залежність видавничого репертуару від освітньої сфери та процесів, які стосуються її, використання спеціальних підходів при редакційно-видавничому опрацюванні тощо.
На дану тему відсутні спеціальні дослідження, які б містили грунтовний аналіз зазначених проблем видання навчальної літератури для середньої школи.
Під час роботи використані такі джерела інформації: Гірняк Андрій Несторович "Система традиційного підручникотворення та її психолого-дидактичний аналіз"; Іващук О. "Альтернативний підручник: "Шукайте цензора в собі".
Наукова новизна. Проведено комплексне дослідження, яке включає в себе максимум аспектів, які складають освітню сферу для середньої школи. Враховано і прямі, і дотичні чинники, які стосуються освіти. Також включено в роботу останні сучасні досягнення в освітній галузі, у школі. Це дозволить краще зрозуміти ситуацію, яка склалася на даний момент.
Мета і завдання. Метою роботи є вивчення на матеріалі історичного, типологічного, тематичного та редакційно-видавничого аспектів видання навчальної літератури в Україні. Для реалізації поставленої мети окреслено такі завдання:
• визначити загальні тенденції формування сучасного ринку навчальних видань;
• охарактеризувати організаційно-правові аспекти становлення та функціонування новітнього ринку навчальної літератури;
• проаналізувати типолого-тематичну структуру видань для середньої школи;
• дослідити та проаналізувати ринок навчальних видань для середньої школи;
• визначити особливості редакційної підготовки навчальних видань для середньої школи
• дослідити основні параметри дослідження й оцінювання якості навчальних видань.
Об'єкт дослідження. Ринок навчальних видань для середньої школи та осередки видань навчальної літератури в Україні.
Предмет дослідження. Процес становлення і розвитку видавничої мережі у освітній галузі, типолого-тематична структура, особливості редакційного опрацювання, методи розповсюдження навчальної літератури для середньої школи.
Джерела дослідження – навчальні видання для V-ІХ класів середньої загальноосвітньої школи.
Методи. Застосування у роботі проблемно-хронологічного та порівняльно-історичного методів дозволило показати у хронологічній послідовності історію видання навчальної літератури. За допомогою статичного, аналітико-синтетичного, порівняльного, системно-структурного та структурно-типологічного методів досліджено особливості формування сучасної видавничої мережі, типологічний та тематичний репертуар навчальних видань. Редакційно-видавничий аспект видання навчальної літератури досліджується на основі методу аналізу підручників для середньої школи, а також аналізу видавничого репертуару видавництв, які спеціалізуються на видання навчальної літератури.
Теоретичне і практичне значення роботи. Результати дослідження можуть бути використані для подальшої теоретичної розробки порушених у роботі питань, при створенні нових підручників і посібників для середньої школи, редагування таких навчальних видань. Окремі результати стануть у нагоді авторам, видавцям, книгорозповсюджувачам для кращого задоволення читацького попиту у навчальних виданнях для середньої школи як основа при формуванні напрямів товарної та комунікативної політики видавництв.
Структура роботи обумовлена внутрішньою логікою розкриття теми дослідження, характером предмета, а також поставленою метою та основними завданнями роботи.
Дослідження складається зі вступу, трьох розділів, поділених на підрозділи, висновків та списку використаної літератури, який становить 72 найменування. Загальний обсяг дипломної роботи – 71 сторінка, з них 64 сторінки основного тексту.
Висновок
Було досліджено та проаналізовано ринок навчальних видань для основної школи у таких аспектах як географічний, динаміка та обсяги публікацій шкільних підручників і навчальних посібників в Україні, держані видатки на випуск підручників і з'ясовано:
• За роки незалежності України мінялась динаміка випуску навчальних видань. То збільшувалась, то зменшувалась. Але найвищі показники були у 2006-2007 роках. А у 2007 – спостерігався невеликий спад;
• Є багато видавництв, які випускають навчальну літературу, але не всі успішно функціонують. Лідерами з видання підручників є видавницива "Генеза" (Київ), "Ранок" (Харків), "Освіта" (Київ). А серед видавництв, які видають найменше навчальної літератури можна назвати "КІМО" (Київ), "Світ" (Львів), СПД ФО Співак Т. К. (Харків);
• Географічно переважна більшість видавництв навчальної літератури розташовано у Київській, Харківській, Тернопільській областях. Проте ця першість відносна, бо не завжди видання книг стабільне. Не завжди у видавництва однаковий стабільний фінансовий стан і кількість виданої навчальної літератури не завжди однаковий;
• Державні видати на випуск книг і видання, випущені у світ на ці кошти не завжди співвідносяться. Можна виділити кошти невеликі, а тираж вийде у світ пристойний, а може бути і таке – кошти немалі, а тираж, відносно виділених коштів, не відповідний виділеним коштам. Державні видати на випуск книг і видання, випущені у світ на ці кошти не завжди співвідносяться. Можна виділити незначні кошти, а тираж вийде у світ пристойний, а може бути і таке – кошти немалі, а тираж не відповідає виділеним коштам.
Було прослідковано шлях становлення навчальної книги. Підручник пройшов не один етап перед тим як постати перед нами таким який він є зараз. Неодноразово міняли принципи творення навчального видання. Не один теоретик і вчений, але і просто люди, яким була не байдужа культурна освітня сфера вкладали свою часточку у формування підручника. Але варто сказати, що в різні етапи формування навчальних видань вони були різні: різні теорії, програми, принципи побудови підручника, змістове наповнення.
Але зараз ми маємо сучасний підручник і він максимально створений для нинішнього суспільства та вимог, які стоять перед нами.
Навчальне видання – вид літератури, який створений для допомоги читачеві оволодіти та вивчити матеріали з конкретного предмету.
Створення навчальної літератури – копіткий та важливий процес. Насамперед треба зважати на тип навчального видання та його читацьку аудиторію, зокрема вікову категорію читацької аудиторії. Також важлива мова і стиль навчального видання для середньої школи. Тому потрібно стежити за логічністю і доступністю викладу, щоб не порушувалась надмірно складними синтаксичними конструкціями.
Але не менш важливе і технічне та поліграфічне виконання, яке має свої вимоги при створенні продукції.
Тому якщо всі вимоги та правила будуть дотримуватись, то якість навчальної літератури на книжковому ринку буде вищою.
На думку експертів, в Україні спостерігається різке зниження якості освіти, однією з причин якого залишається низька якість підручників, за якими навчається сьогоднішній школяр. В українських школах і досі іноді у позакласній роботі користуються посібниками, які нам залишилися у спадок від СРСР. Але ж ці книжки фізично та морально застаріли. Що ж до підручників, то старі (російські за походженням) ми не можемо передруковувати з юридичних причин, а нові, власні, зроблені нашвидкоруч, мають досить низьку якість [7].
На сьогодні немає єдиного документу, що б регламентував головні принципи, за якими повинно створюватися навчальне видання. Окремі дослідники роблять спроби систематизувати відповідні критерії, але повноцінне дослідження, в якому б навчальне видання розглядалося з різних точок зору та яке було б зосереджене на певних вікових категоріях, досі відсутнє. Крім того, навіть наявні критерії (зафіксовані в стандартах чи санітарних умовах) недосконалі, а іноді – й парадоксальні.
Уряд продовжує зосереджувати увагу саме на технічних та гігієнічних характеристиках навчальних видань. Так, наприклад, Державний комітет з питань телерадіомовлення України спільно з Міністерством науки і освіти країни має намір ініціювати створення нового стандарту підручників для українських школярів, що має зробити легшими портфелі учнів за допомогою поліграфічних можливостей [77]. Натомість відсутня робота над іншими, не менш важливими критеріями якості навчальних видань.
У ході дослідження ми проаналізували наявну літературу, що стосується принципів оцінювання навчальних видань, і за допомогою окремих робіт систематизували головні критерії якості навчальних видань для школярів, які мають бути закріплені на державному рівні: концепція видання, зокрема – відповідність видовим вимогам, навчальному плану, виконувані функції видання, відповідність психологічним особливостям; внутрішнє наповнення, зокрема – структура, художнє та мовне оформлення; відповідність технічним та гігієнічним вимогам.
Оцінивши за допомогою встановлених принципів навчальну літературу для середніх класів, ми встановили, що більшості з цих критеріїв автори і видавці не враховують. Часте порушення – неправильне визначення виду видання та невідповідне його наповнення. Так, трапляються хрестоматії, які мають гриф підручника, що й зазначено на титулі. Значним недоліком є невідповідність обсягу видань навчальному плану та недотримання послідовності викладення матеріалу за роками навчання. Через останнє порушення батьки учнів змушені купувати велику кількість додаткової літератури. Окремим пунктом виділимо відповідність функціональним вимогам. Тут найсуперечливішим є прищеплення моральних норм, ціннісних орієнтирів, естетичне виховання у навчальних виданнях, адже в деяких із них нав’язуються навіть заборонені законом положення (наприклад, дискримінаційні твердження).
Крім того, автори підручників також часто не зважають на особливості психічного розвитку дитини відповідного віку: пам'ять, увагу, емоційне сприйняття тощо. Зміст таких навчальних видань недостатньо сприяє формуванню пізнавальної активності учнів і часто не відповідає наявним у них психо-фізіологічним можливостям оволодіння знаннями та уміннями в межах часу, відведеного навчальним планом
Але крім технічної сторони навчального видання є ще й психічна. Правильність побудови підручника впливає також на моральний та психічний стан дитини. Підручники мають відповідати вікові учня, щоб не виникало напруження та небажання вчитися при використанні видання. Також активну участь у навчальному процесі має брати учитель і допомагати учням.
Отже, при побудові та створенні навчального видання для основної школи мають враховуватись всі чинники, адже саме у цьому віці формується і розвивається особистість дитини і навчання відіграє велику участь у цьому. Роль підручника у цьому процесі дуже важлива, тому навчальна книга має заохочувати дитину навчатися, а не навпаки – відштовхувати.
Література
1. Буринська П. Створення підручника нового покоління / Буринська П. // Освіта України. – 2002. – № 8. – 25 січ. – С. 6.
2. Буряк С. Аналіз випуску навчальних і методичних видань для загальноосвітньої школи та вищих навчальних закладів / C. Буряк // Вісник книжкової палати. — 2007. — № 11. — С. 9-12.
3. Вакарчук І. «Тепер гриф МОН отримати непросто — підручник повинен бути якісним і сучасним» // Хрещатик. — 2008. — № 226. http://www.kreschatic.kiev.ua/ua/3442/news/1239191288.html.
4. Видання. Основні терміни та визначення : ДСТУ 3017-95. — К. : Держстандарт України, 1996. — 47 c. — (Національний стандарт України).
5. Видання. Поліграфічне виконання. Терміни та визначення : ДСТУ 3018-95. — К. : Держспоживстандарт України, 1996. — 24 c. — (Національний стандарт України).
6. Волков В. Сучасний підручник: проблеми видавничої підготовки / В. Волков // Издательство «Ярослав». – Режим доступу : http://www.yaroslav.od.ua/art.html.
7. Гігієнічне виховання молодих школярів при вивченні предметів шкільної програми: посіб. для вчителя / авт. кол. : Р. Проташнюк, та ін.: Волинський ун-т; за ред. Р. Поташнюк. – К. : НМК ВО, 1993. – 103 с.
8. Гірняк А. Психологічне обгрунтування змісту і структури модульно-розвиваючого підручника для середньої загальноосвітньої школи: автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Гірняк А. – Прикарпатський національний ун-т ім. Василя Стефаника. – Івано-Франківськ. – 2007. – 20 с.
9. Гірняк А. Система традиційного підручникотворення та її психолого-дидактичний аналіз / Гірняк А. – Т. : Інститут ЕСО, 2004. – 68 с.
10. Гірняк А. Зміст, структура та оформлення розвивального підручника / А. Гірняк // Психологія і суспільство. – 2002. – № 3-4. – С. 217-242.
11. Гортинюк В. Ілюстративний матеріал підручника як складова ого структури / В. Гортинюк // Педагогіка і психологія. – 1995. – № 1. – С. 54-62.
12. ГСТУ 29.2-97. Підручники та навчальні посібники для загальноосвітніх шкіл та інших типів середніх навчальних закладів. Поліграфічне виконання. Загальні технічні вимоги // Художньо-технічне редагування / В. Шевченко. – Введ. 1997.05.30. – К. : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. – С. 178.
13. ГСТУ 29.4-2001. Обкладинки та палітурки. Типи // Художньо-технічне редагування редагування / В. Шевченко. – Введ. 2001.06.13. – К. : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. – С. 191.
14. Доній В. Школа повинна мати досконалий підручник / Доній В. // Освіта України. – 1996. – Грудень. – № 18. – с. 4.
15. ДСТУ 3017-95. Видання. Основні види. Терміни та визначення // Художньо-технічне редагування / В. Шевченко. – Введ. 1995.02.23. – К. : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. – С. 129.
16. ДСТУ 3772-98. Оригінали для поліграфічного відтворення. Загальні технічні вимоги // Художньо-технічне редагування / В. Шевченко. – Введ. 1999.07.01. – К. : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. – С. 148.
17. Жерар Ф. Як розробояти та оцінювати шкільні підручники / М. Марченко (пер. з фр.). / Жерар, Франсуа- Марі, Роеж'єр, Ксав'є. – К. : К. / С.: Аналітико-дослідницький центр "АНОД", 2001. – 352 с.
18. Загальні вимоги до оформлення навчальних посібників та навчально-методичної літератури / уклад. М. Сагун, С. Симоненко. — Суми : Видавництво СумДУ, 2007. — 30 с.
19. Зуев Д. Школьный учебник / Зуев Д. – М.: Педагогика, 1983. – 240 с.; 21 см.
20. Іванова О. Трансформація навчальної книги: Украинская книга в III тысячелятии (Материалы научно-практической конференции) / Іванова О. – Харьков, 2001. – С. 19-13
21. Іващук О. Альтернативний підручник: "Шукайте цензора в собі" / Іващук О. // Книжковий огляд. – 2002. – № 11 (47). – С. 16 – 24.
22. Ісаєвич Я. Українське книговидання: витоки, розвиток, проблеми / Ісаєвич Я. – Львів: Ін-т українознавства, 2002. – 520 с.
23. Инновационный проект развития образования: учебное книгоиздание / Е. Е. Чепурных (ред); Национальный фонд подготовки кадров. – М. : Мир книги, 2001. – 144 с.
24. История школьных учебных книг / сост. В. Рокитнянский. – М. : Просвещение, 1990. – 416 с. – / Проблемы школьного учебника № 19 .
25. Карпенко О. Трансформація підручника в соціально-культурному розвитку суспільства [Текст] / О. Карпенко // Педагогіка, психологія та мед.-біол. пробл. фізичного виховання і спорту. – 2002. – № 21. – С. 50-58.
26. Касярум С. Моделювання змісту навчального матеріалу / С. Касярум // Педагогічний альманах : Збірник наукових праць. — Херсон, 2008. — вип. 3. — С. 49-54.
27. Ковальчук Ф. Восспитание в процессе обучения в общеобразовательной школе: учеб. пособие / КГПИ им. А. М. Горького / Ковальчук Федор Корнеевич. – К., 1986. – 56 с.
28. Копистинська І. Тенденції сучасного вітчизняного книговидання: організаційний, тематичний та рекламно-промоційний аспекти (1991 – 2003): дис. ... к. філол. н.: 10.01.08 / Копистинська Ірина Михайлівна. – К., 2004. – 223 с.
29. Корнєєв В. Дидактичні і методичні засади підручника географії // Проблеми сучасного підручника. – 2008. – № 8. – С. 85-102.
30. Кравцова Т. Гигиенические требования к школьным учебникам [Електронний ресурс] / Т. Кравцова // Газета «Жизнь Луганска». – Режим доступу : http://www.life.of.lugansk.ua/cgi-bin/article.cgi?n=846&id=30.
31. Кукушин В. Современные педагогические технологии [Текст] / В. С. Кукушин. – Ростов-на-Дону : «Феникс», 2003. – 448 с.
32. Левківський К. Навчальна книга. Рекомендації до написання : Посібник / К. Левківський, В. Салов. — Дніпропетровськ : Національна гірнича академія України, 2002. — 54 c.
33. Лов’янова І. Задачі у підручниках з природничих дисциплін як засіб формування інтелектуальних умінь старшокласників // Проблеми сучасного підручника. – 2008. – № 8. – С. 121-130.
34. Лойченко А. Шрифтове оформлення навчальних видань як елемент комунікативної системи тексту / А. Лойченко // Вісник СумДУ, серія «Філологія». — 2007. — Т. 1. № 1. — С. 51-55.
35. Лукіна Т. Якість українських підручників для середніх загальноосвітніх шкіл: проблеми оцінювання і результати моніторингу: метод. посіб. / Науково-методичний центр чередньої освіти Міністерства освіти і науки України. Відділ моніторингу якості загальноосвітньої підготовки / Лукіна Т. – К. : Видавничий центр "Академія". – 2004. – 200 с.
36. Мальований Ю. Гарний шкільний підручник є національним багатством [Текст] / Ю. Мальований // День. – 1999. – 1 липня. – № 117. – С. 3.
37. Мацько Н. Оцінювання якості шкільного підручника з математики // Проблеми сучасного підручника. – 2008. – № 8. – С.256-263.
38. Микк Я. Оптимизация сложности учебного текста: В помощь авторам и редакторам / Микк, Яан Арнольдович. – М. : Просвещение. – 1981. – 119 с.
39. Назаренко Т. Методичні засади та їх реалізація у новому підручнику // Проблеми сучасного підручника. – 2008. – № 8. – С. 107-112.
40. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи : Монографія [Текст] / За ред. І. Зязюна. – Київ : Видавництво “Віпол”, 2000. – 636 с.
41. Огар Е. Українсько-російський та російсько-український словник-довідник з видавничої справи / Е. І. Огар. — Львів : Палітра друку, 2002. — С. 20.
42. Орієнтири концепції навчальної книжки і підручника [Текст] / А. Фурман, С. Атаманенко, В. Клименко, О. Цедик // Рідна школа. – 1993. – №1. – С. 17-21.
43. Оригінали для поліграфічного відтворення. Загальні технічні вимоги : ДСТУ 3772-98. — [Чинний від 1999-07-01]. — Держспоживстандарт України, 1999. — 21 c.
44. Печерська К. Книга як поліграфічне видання [Електронний ресурс] / К. Печерська // Allbest.ru, 2003. – Режим доступу : http://revolution.allbest.ru/miscellaneous/00007580_0.html.
45. Повышение качества учебной литературы / ред. кол.: Я. И, Микк (отв. ред.) и др. – Тарту, 1985. – 170 с.
46. Повышение качества учебной литературы: Советская педагогика и школа ХУП / Редкол.: Я. Микк – Тарту, 1985. – 169 с.
47. Покиданов Г. Сучасний підручник: яким він має бути [Текст] / Г. Покиданов // Шк. б-ка. – 2003. – № 3-4. – С. 5-6
48. Психологические проблемы построения школьных учебников: [сб. статей] / АПН СССР, НИИ общ. и пед. психологии; Под ред. [и с предисл] Г. Граник: М.: Просвещение, 1979. – 182 с.; 21 ст.
49. Проблемы школьного учебника: о конструировании учебника / редкол. : Ю. Бабанский и др. – М. : Просвещение. – 1980. – 335 с.
50. Проблемы школьного учебника: [сб. статей]. – М. : Просвещение. – 20 см.
51. Проблемы школьного учебника / редкол. : Ю. Бабанский, Ф. Куровский, Н. Сунцов. – М. : Просвещение, 1974. – Вып. II. О специфике учебников для начальной школы. – 1982. – 239 с.
52. Проблеми шкільного і вузівського підручника : зб. наук. праць. Вип. 1. / укл.: В. Оліфіренко; наук. редакція В. Білецького і В. Оліфіренка. — Донецьк: Український культурологічний центр, 2001. — 115 с.
53. Редакторская подготовка изданий : Учебник [Текст] / С. Антонова, В. Васильев, И. Жарков, О. Коланькова, Б. Ленский, Н. Рябинина, В. Соловьев ; Под общ. ред. С. Антоновой. – М. : Издательство МГУП, 2002. – 468 с.
54. Рожен А. Кому нужен госзаказ на школьные учебники [Текст] / А. Рожен // Зеркало недели. – 2006. – 21-27 січня. – № 2 (581). – С. 10.
55. Розлуцька Г. Зміст шкільних підручників як фактор полікультурного виховання молодих школярів у Закарпатті (1919 – 1939) / Розлуцька Г. – Дрогобич: Коло, 2005. – 282 с.
56. Сікорська З. Наукові вимоги до шкільних підручників з мови // Зб. наук. праць. – Донецьк: Східний видавничий дім, 2003. – Вип. 2
57. Семененко І. Підручник як засіб організації навчальної діяльності // Проблеми сучасного підручника. – 2008. – № 8. – С. 35-42
58. Cмирнов В. Учебная книга в системе дидактических средств / В. И. Смирнов // Университетская книга — 2001. — №11. — С. 20-26.
59. Соболева О. Время писать новые учебники [Текст] / О. Соболева // Мир образования. – 1997. – №6. – С. 52-54.
60. Стучинська Н. Навчальні посібники з фізики: оновлення змісту як засіб підвищення пізнавальної активності // Проблеми сучасного підручника. – 2008. – № 8. – С. 317-329.
61. Технологія поліграфічних процесів. Терміни та визначення понять : ДСТУ 3003:2006. — [Чинний від 2007-07-01]. — К. : Держспоживстандарт України, 2008. — III, 28 с.
62. Тимошик М. Видавнича справа та редагування : Навчальний посібник [Текст] / За ред. М. Тимошика. – К. : Наша культура і наука – Концерн «Видавничий Дім «Ін Юре», 2004. – 224 с.
63. Тимошик М. Службова частина видання [Текст] / М. Тимошик // Друкарство. – 2004. – Берез.-квіт. – №2. – С. 24-28.
64. Тимошик М. Книга для автора, редактора, видавця: практичний посібник. – 2-ге вид., стереотипне / Тимошик М. – К. : Наша культура і наука, 2006. – 560 с.
65. Філіпченко І. Підручникам потрібна реформа. Педагоги вимагають підвищити якість шкільних посібників в Україні [Електронний ресурс] / І. Філіпченко // День, 2007. – http://www.day.kiev.ua/193111/
66. Характеристика навчальних планів, програм і підручників національної школи [Електронний ресурс] // Ukrlib.net. – Режим доступу : http://ukrlib.net/pedagogika/612-xarakteristika-navchalnix-planiv-program-i.html.
67. Шамелашвілі Р. Підручник для загальноосвітньої школи як феномен навчально-методичного комплексу та деякі питання його експертного оцінювання // Проблеми сучасного підручника. – 2008. – № 8. – С. 8-20.
68. Шевченко В. Композиція та архітектоніка друкованого видання [Текст] / В. Шевченко // Вісник Київського національного університету. – Вип. 8. – К. : РВЦ “Київський університет”, 2000. – С. 70-75.
69. Шевченко В. Графічна організація друкованого тексту та його художня інтерпретація засобами складання / В. Шевченко // Наукові записки. — К. : Інститут журналістики, 2001. — Т. 2. — С. 53–69.
70. Шинкарук Н. Підручник має стати вікном у світ для кожної дитини [Текст] / Н. Шинкарук // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2006. – № 7-8. – С. 167-170.
71. Цетлин Н. Поради вчителеві як виготовляти навчальні посібники. / Пер. Л. Довганя – К., "Рад. школа", 1956. – 274 с.
72. Яровий В. Методичні рекомендації до підготовки підручників нового покоління / уклад. В. Яровий, В. Лагода. — К. : НУХТ, 2003. — 32 c.
Інші роботи цього напряму