Головна Про проект Умови роботи Знижки Вакансії Ціни і гарантії Способи оплати Замовити роботу Контакти
Розширений пошук
ЦІНА:   70 грн.
Дану роботу можна скачати відразу після оплати!!!
Тема роботи:

Проблемний підхід в навчані економічної географії   (ID роботи: 1052)

Напрям: Методики викладання предметів
Предмет: Методика викладання географії
Тип роботи: Курсова робота
Кількість сторінок: 36
Рік захисту: 2009
ВУЗ: Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
Мова: Українськa
План
ЗМІСТ
Вступ
Розділ1. Теоретико-методологічні аспекти викладання економічної географії
1.1 Аналіз психолого-педагогічної літератури
1.2 Аналіз навчальної програми з курсу „Економічна географія” у загальноосвітній школі
1.3 Методологія організації та проведення уроків з економічної географії в загальноосвітній школі
Розділ ІІ. Експеремантальна частина (розробка уроків)
2.1. Розробка уроків з використанням мультимедійних технології при викладання предмету „Економічна географія”
2.2. Планування навчального процесу
2.3. Експериментально перевірити розроблену методику та дати рекомендації по її застосуванню
Висновки
Список використаної літератури
Вступ
Вступ
Актуальність теми дослідження. Реформа загальноосвітньої школи орієнтує освіту не тільки на засвоєння учнями певної суми знань, але і на розвиток їх особистості, пізнавальних інтересів, креативних здібностей, соціалізації у суспільстві і активної адаптації на ринку праці. В зв’язку з цим, гостро постала соціально-педагогічна необхідність підготувати випускника загальноосвітнього навчального закладу для орієнтації в повсякденному житті. Таке завдання покликаний виконати заключний курс шкільної географії, який надає знання соціально-економічного спрямування, усуваючи таким чином економічну безграмотність населення. Отже, виникає потреба узгодити зміст географічної освіти школярів і потреби того соціального замовлення, яке вона повинна виконувати.
Головними орієнтирами реформування географічної освіти повинні стати принципи, на яких вона базується, в тому числі розвиток у старшокласників здатності розуміти економічні й соціальні явища, вміння прогнозувати їх через систему понять соціально-економічного спрямування.
Проблема формування наукових понять досить давно приваблювала увагу психологів та педагогів. Існують чисельні відомості, котрі підтверджують, що працями багатьох дослідників ґрунтовно і поступово розв’язувалися педагогічні проблеми, пов’язані з процесом формування наукових понять в різноманітних шкільних навчальних курсах.
В Україні ці питання прямо чи опосередковано розглядали –С.У.Гончаренко, Г.С.Костюк, В.В.Криворотько, Я.Б.Олійник, В.А.Онищук, М.П.Откаленко, О.С.Падалка, В.Ф.Паламарчук, А.Й.Сиротенко, М.С.Топузов, О.Г.Топчієв, Б.О.Чернов, П.Г.Шищенко, М.Д.Ярмаченко, Б.П.Яценко. Значний внесок у розв'язання вказаної проблеми внесли зарубіжні психологи і педагоги – М.Н.Верзілін, Л.С.Виготський, П.Я.Гальперін, Г.П.Герасимов, А.В.Даринський, А. Дістервег, Дж. Дьюї, Л.В.Занков, О.М.Кабанова-Меллер, В.О.Коринська, В.Б.Максаковський, І.С.Матрусов, В. Махмутов, Н.О.Менчинська, Л.М.Панчешнікова, Г.О.Понурова, С.Л.Рубінштейн, М.М.Скаткін та інші. У роботах цих та багатьох інших авторів обґрунтовані психолого-дидактичні та методичні основи формування в учнів наукових понять, виділені ефективні прийоми і засоби керування розумовою діяльністю учнів. Але не зважаючи на підвищений в останні роки інтерес до проблеми формування понять, аналіз літературних джерел, вивчення досвіду загальноосвітніх навчальних закладів показали, що далеко не всі вчителі географії підготовлені до її розв’язання, а формування саме соціально-економічних понять в учнів залишається недостатньо вивченим.
Разом з тим встановлено, що в умовах традиційного навчання рівень сформованості соціально-економічних понять в учнів є недостатнім для успішного вивчення шкільного курсу „Економічна і соціальна географія світу”. Основною причиною є те, що соціально-економічні поняття формуються без урахування психолого-педагогічних умов та критеріїв відбору соціально-економічного матеріалу на кожний конкретний урок.
Об'єкт дослідження – процес навчання економічної і соціальної географії в старших класах загальноосвітніх навчальних закладів.
Предмет дослідження – методика формування у старшокласників системи соціально-економічних понять на уроках географії.
Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні, розробці та експериментальній перевірці ефективності методики формування соціально-економічних понять у процесі вивчення курсу „Економічна географія ”.
Висновок
Висновки
Курс 10 класу "Економічна і соціальна географія світу" покликаний сприяти формуванню в учнів системи знань про територіальну організацію світового господарства на сучасному етапі розвитку суспільства, про світовий географічний простір та загальнопланетарні процеси його розвитку, розумінню географічних аспектів найважливіших сучасних глобальних проблем людства. Країнознавча частина курсу формує систему поглядів на світ через знання про становлення і соціальний розвиток окремих країн світу, їхнього етнокультурного різноманіття, розвиває в учнів вміння оцінювати складну систему взаємозв'язків між людьми, територіями і природним середовищем. Крім цього, значну увагу треба приділити питанням місця та ролі України в сучасній Європі та світі.
Відповідно до закону "Про загальну середню освіту" старша школа має функціонувати як профільна. Зміст географічної освіти в профільних класах реалізується через обов'язкове викладання курсу "Економічна і соціальна географія світу", курсів за вибором та факультативів.
Профільне навчання географії також забезпечується поглибленим вивченням близьких до географії предметів: економіки в класах суспільно-гуманітарного профілю; біології, фізики та екології у класах природничого профілю.
У класах суспільно-гуманітарного профілю вивчається курс "Економічна і соціальна географія світу" в 10-му класі та курс "Країнознавство" в 11-му класі. Курс є завершальним у географічній освіті школярів. Основним завданням географії в цьому профілі є формування у старшокласників сучасних уявлень про географічну картину світу через комплексне вивчення країн шляхом систематизації та узагальнення різнорідних даних про їх природу, населення, господарство, соціальну сферу та культуру. "Країнознавство" звертається й до історичних, культурологічних та екологічних аспектів, об'єднуючи та підсумовуючи різносторонні знання про ту чи іншу країну, отримані з географії, історії, літератури та іноземних мов.
У класах природничого профілю в 10-му класі вивчається курс "Економічна і соціальна географія світу", а в 11-му - "Геоекологія", який на основі системи географічних знань і методів дає знання про оптимальне природокористування і збереження географічного середовища.
У класах природничого напряму географічного профілю навчання в 10-му класі вивчається курс "Економічна і соціальна географія світу", у 11-му - курси "Країнознавство" та "Геоекологія".
Рівень профільної підготовки передбачає вивчення двох-трьох споріднених предметів (наприклад, курси географії та економіки), а решта предметів вивчається за програмою загальноосвітнього рівня.
Вивчення та аналіз педагогічної та методичної літератури з теми показало, що більшість авторів приділяють зачну увагу вивченню „Економічної географії”з використання мультимедійних технологій.
Також аналіз навчально-методичної літератури та досвіду роботи шкіл приводить до висновку, що навчання учнів, середніх загальноосвітніх навчальних закладів різних типів, відбувається на основі методики, яка базується на пояснювально-ілюстративному та репродуктивному методах, і фронтальній формі організації навчання. Тому на нашу думку, особливу ж увагу необхідно привернути активним методам навчання.
Ознайомлення з практичним станом проблеми засвідчило, що в умовах широкого використання сучасних мультимедійних технологій у навчальному процесі обов'язковий обсяг знань, умінь та навичок педагога, що визначає кінцевий результат навчання основ спілкування з комп'ютером, повинен включати:
- знати як завантажити програму MS Power Point;
- вміти створювати надпис;
- вміння вставляти авто фігури, малюнки та фотографії;
- вміння застосовувати ефектів анімації до об’єктів слайда;
- вміння настроювати перехід слайдів.
Застосувавши мультимедійні технології проведення уроку в експериментальному класі, ми отримали кращі результати, ніж в контрольному. Учні свідомо засвоювали теоретичний матеріал, активніше працювали в групах та краще впоралися з діловою грою.
Враховуючи результати експериментальної роботи, хочемо наголосити, що мультимедійний урок досягає максимального навчального ефекту, якщо він є осмисленим цілісним продуктом, а не випадковим набором слайдів. Важливо, коли текст з екрану є самостійною одиницею інформації, яку вчитель не озвучує, а просто коментує.
Проте при використанні відеоінформації дуже легко відступити від теми уроку та перетворити учнів у пасивних глядачів. Щоб цього уникнути, слід піклуватися про забезпечення зворотного зв’язку з учнями, а звуковий супровід презентації замінити живою мовою вчителя та учня.
Безперечно, мультимедійні засоби навчання мають перевагу над іншими. Результати дослідження свідчать, що використання інформаційних технологій:
- підвищує рівень професійної культури;
- зменшує трудоємкість процесу контролю і консультування;
- розвиває плідну співпрацю з учнями;
- підвищує рівень функціональної письменності у сфері інформаційних технологій;
- дає можливість самореалізації і самоствердження; - підвищує авторитет вчителя серед учнів.
Інформаційні технології підвищують інформативність навчального матеріалу, ефективність навчання, додають йому динамізм і виразність.
Література
Список використаної літератури
1. Аксіонова О.В. Методика викладання економіки: Навч. посібник. - К.: КНЕУ, 1998. – 280 с.
2. Асвацатуров Г.О. Педагогічний дизайн мультимедійного уроку//www.nova.ua
3. Білоконна Н.І. До проблеми використання інформаційних технологій у навчальному процесі / Н.І. Білоконна, С.П. Білоконний // ІІ Славянские педагогические чтения: Тез. докл. междунар. конф., 16 – 18 окт. 2003г. – Тирасполь, 2003. – С. 49-53.
4. Ващук О.В. Особливості активізації пізнавальної діяльності учнів основної школи при застосуванні засобів НІТ // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного інституту ім. П.Д. Осипенко (Педагогічні науки). – № 1. – 1999 р.: Запоріжжя: ВПК “Запоріжжя”, 1999 р. - С. 55-68.
5. Дітчук І. Л., Заставецька О. В., Ткач Д.В. Географія України: навч. посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003, 2006. – 168 с.
6. Заставний Ф.Д. Економічна і соціальна географія України: Підруч. для 9 кл. – К.: Форум, 2003. – 239с.
7. Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід, перспективи / Н.В. Вовковінська, Ю.О. Дорошенко, Л.М. Забродська, Л.М. Калініна, В.С.Коваль та ін.; За ред.. В.М. Мадзігона, Ю.О. Дорошенка. – К.: Педагогічна думка, 2003. – 272 с.
8. Інформаційно-методичний лист про вивчення географії у загальноосвітніх навчальних закладах у 2004-2005 навчальному році.
9. Ковалевський В.В. Розміщення продуктивних сил. -К.:Либідь,2002. –482с.
10. Круглик Л. І., Паламарчук Л. Б. Вивчення проблем соціальної географії в школі: Навч.- метод. посібник. – Кам’янець-Подільський: “Абетка-НОВА”, 2001. – 140 с.
11. Масляк П.О. Економічна і соціальна географія України: підруч.для 9 кл. Педагогічна преса , 2005. – 288с.
12. Новиков С.П. Применение новых информационных технологий в образовательном процессе // Педагогика. – 2003. - № 9. – С.32-38.
13. Паращенко Л.І. Економічна освіта в школі //Наука і сучасність Зб. наук. праць Нац. пед.ун-ту ім. М.П. Драгоманова. – К.: Логос, 2000. – Вип. 1. Ч.3. – С. 119–125.
14. Підгорна В. В. Методика та педагогічні умови впровадження мультимедійних технологій // http://intkonf.org
15. Пометун та інші. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. – метод. Посіб. / О.І. Пометун, Л.В. Пироженко. За ред. О.І. Пометун. – К.: Видавництво А.С.К., 2003. – 192с. : іл.
16. Розміщення продуктивних сил України: Підручник / Є. П. Качан, М. О. Петрига, М. О. Ковтонюк та ін.; За ред. Є. П. Качана. – К.: Вища шк., 1998. – 375с.
17. Соціально-економічна геграфія України: Навчальний посібник / За ред. проф. Шаблія О.І. – Львів: Світ, 1994. – 608с., іл.
18. Сумський В.І., Сільвейстр А.М. Викладання нового матеріалу за допомогою нових інформаційних технологій //Методичні засади конструювання змісту професійної освіти: Науково-методичний збірник /Ред. кол.: І.А. Зязюн (голова), Н.М. Шунда (заст. голови), Н.Г. Ничкало та ін. - Вінниця: ВДПУ імені М. Коцюбинського, 2006: -Ч2. -277 с.
Інші роботи цього напряму