ЦЕНА:
480 грн.
|
||
ЦЕНА:
1104 руб.
|
||
Данную работу можно скачать сразу после оплаты!!!
|
||
Тема работы: | Організація системи маркетингу в ПП "Лекс" та шляхи її удосконалення. (ID работы: 4265) |
Направление: | Маркетинг |
Предмет: | Маркетинг |
Тип работы: | Дипломная работа |
Число страниц: | 104 |
Год защиты: | 2007 |
Язык: | Украинский |
Содержание
Вступ
Розділ 1 Сучасні тенденції маркетингової діяльності підприємства
1.1. Суть і зміст маркетингу
1.1.1. Розуміння маркетингу
1.1.2. Принципи, завдання та функції маркетингу
1.2. Організаційно-правіві форми підприємництва в сільському господарстві
1.3. Організаційно-економічна характеристика ПП "Лекс"
1.4. Процес управління маркетингом
Розділ 2 Аналіз економічної діяльності ПП "Лекс" з точки зору маркетингу
2.1. Маркетингове планування
2.1.1.Суть та система маркетингового планування
2.1.2.Маркетингове стратегічне планування в ПП "Лекс"
2.2. Маркетингове середовище
2.3. Сегментування ринку, вибір цільвих сегментів та позиціонування товару на ринку
Розділ 3 Пропозиції щодо покращення організації маркетингу в ПП "Лекс"
3.1. Розробка нових товарів
3.2. Підхід до життєвого циклу товару
3.3. Маркетингова політика розподілу й логістика
Висновки
Перелік використаних джерел .
Додатки
Розділ 1 Сучасні тенденції маркетингової діяльності підприємства
1.1. Суть і зміст маркетингу
1.1.1. Розуміння маркетингу
1.1.2. Принципи, завдання та функції маркетингу
1.2. Організаційно-правіві форми підприємництва в сільському господарстві
1.3. Організаційно-економічна характеристика ПП "Лекс"
1.4. Процес управління маркетингом
Розділ 2 Аналіз економічної діяльності ПП "Лекс" з точки зору маркетингу
2.1. Маркетингове планування
2.1.1.Суть та система маркетингового планування
2.1.2.Маркетингове стратегічне планування в ПП "Лекс"
2.2. Маркетингове середовище
2.3. Сегментування ринку, вибір цільвих сегментів та позиціонування товару на ринку
Розділ 3 Пропозиції щодо покращення організації маркетингу в ПП "Лекс"
3.1. Розробка нових товарів
3.2. Підхід до життєвого циклу товару
3.3. Маркетингова політика розподілу й логістика
Висновки
Перелік використаних джерел .
Додатки
Введение
в силу історико-політичних факторів, а також географічного місцезнаходження має статус країни з аграрною орієнтацією економіки.
Завдяки своїм гарним ґрунтово-кліматичним умовам, Україна здавна славиться в світі високими врожаями та якістю зернових культур. Починаючи з 1995 року, Україна стала повертатися до виконання активної ролі в області експорту зернових, олійних та зернобобових культур. До того ж географічне розміщення в центрі Європи, вихід до Чорного моря, розвинені сухопутні шляхи сполучення роблять можливим доставку сільськогосподарських вантажів практично в будь-яку точку земної кулі.
З метою реформування АПК та нарощування виробництва сільськогосподарської продукції, був виданий Указ Президента України "Про невідкладні заходи відносно реформування аграрного сектора економіки" від 3 грудня 1999 року. Відповідно даного Указу на Україні йде пошук "Підприємства" з оптимальною формою господарювання.
Враховуючи ситуацію, що склалася на сьогоднішній день, як на Україні, так і на світових аграрних ринках, маю честь представити Вашій увазі проект діючого господарства ПП "Лекс" , що орієнтується на непереривний процес виробництва, реалізації та переробки сільськогосподарської продукції, з метою отримання максимальних прибутків від фінансових вкладень. Досягнення поставленої цілі забезпечується наявністю сучасних фінансово-товарних схем, а також наявністю необхідної матеріально-технічної бази, досвіду відповідної діяльності і участі наукових консультантів в області сільськогосподарського виробництва.
Приватне підприємство "Лекс" зареєстровано в серпні 1998 року в місті Києві. Діяльність, по виробництву і переробці сільськогосподарських культур, підприємство "Лекс" веде в Кіровоградській та Полтавській областях. Вибір даних регіонів визначається високою природною родючістю ґрунтів, ведучим положенням у виробництві сільськогосподарської продукції в Україні. На протязі декількох останніх років ці області мають гарні результати по врожайності сільськогосподарських культур, вигідно розміщенні в географічному плані для транспортування товарів в українські порти чи прикордонні пункти переходів меж України.
На сьогоднішній день підприємство "Лекс" проводить вирощення сільськогосподарських культур на площах понад 10000 гектар. В наявності мається завод по виробництву комбікормів, а також необхідне обладнання для прийняття, зберіганні та відвантаження вирощеної сільськогосподарської продукції об’ємом приблизно 75000 тонн зерна.
Беручи до уваги перспективи росту ПП "Лекс", зараз вивчаються можливості розширення ринків збуту виробленої продукції, встановлення тісних зв’язків з закордонними партнерами, що мають розвинену інфраструктуру в реалізації сільськогосподарської продукції в не аграрні регіони світу.
Завдяки своїм гарним ґрунтово-кліматичним умовам, Україна здавна славиться в світі високими врожаями та якістю зернових культур. Починаючи з 1995 року, Україна стала повертатися до виконання активної ролі в області експорту зернових, олійних та зернобобових культур. До того ж географічне розміщення в центрі Європи, вихід до Чорного моря, розвинені сухопутні шляхи сполучення роблять можливим доставку сільськогосподарських вантажів практично в будь-яку точку земної кулі.
З метою реформування АПК та нарощування виробництва сільськогосподарської продукції, був виданий Указ Президента України "Про невідкладні заходи відносно реформування аграрного сектора економіки" від 3 грудня 1999 року. Відповідно даного Указу на Україні йде пошук "Підприємства" з оптимальною формою господарювання.
Враховуючи ситуацію, що склалася на сьогоднішній день, як на Україні, так і на світових аграрних ринках, маю честь представити Вашій увазі проект діючого господарства ПП "Лекс" , що орієнтується на непереривний процес виробництва, реалізації та переробки сільськогосподарської продукції, з метою отримання максимальних прибутків від фінансових вкладень. Досягнення поставленої цілі забезпечується наявністю сучасних фінансово-товарних схем, а також наявністю необхідної матеріально-технічної бази, досвіду відповідної діяльності і участі наукових консультантів в області сільськогосподарського виробництва.
Приватне підприємство "Лекс" зареєстровано в серпні 1998 року в місті Києві. Діяльність, по виробництву і переробці сільськогосподарських культур, підприємство "Лекс" веде в Кіровоградській та Полтавській областях. Вибір даних регіонів визначається високою природною родючістю ґрунтів, ведучим положенням у виробництві сільськогосподарської продукції в Україні. На протязі декількох останніх років ці області мають гарні результати по врожайності сільськогосподарських культур, вигідно розміщенні в географічному плані для транспортування товарів в українські порти чи прикордонні пункти переходів меж України.
На сьогоднішній день підприємство "Лекс" проводить вирощення сільськогосподарських культур на площах понад 10000 гектар. В наявності мається завод по виробництву комбікормів, а також необхідне обладнання для прийняття, зберіганні та відвантаження вирощеної сільськогосподарської продукції об’ємом приблизно 75000 тонн зерна.
Беручи до уваги перспективи росту ПП "Лекс", зараз вивчаються можливості розширення ринків збуту виробленої продукції, встановлення тісних зв’язків з закордонними партнерами, що мають розвинену інфраструктуру в реалізації сільськогосподарської продукції в не аграрні регіони світу.
Заключение
Ми бачимо, що ПП "Лекс" веде свою діяльність згідно всіх законів та правил господарської діяльності. Головним завданням є вирощення та реалізація зернових, зернобобових і олійних культур. Підприємство в умовах конкуренції прагне до скорочення витрат , пов’язаних з виготовленням продукції та зниження собівартості.
Основна діяльність забезпечує вагому частку доходу. Найбільший прибуток підприємство "Лекс" отримує від реалізації сільськогосподарської продукції. Орієнтуючись на максимальний прибуток, господарство займаються вирощуванням найбільш рентабельних сільськогосподарських культур, які користуються стійким комерційним попитом як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках. Одна із таких культур – соняшник. Більшість господарств після збирання соняшника змушені утримувати "чорний пар" і нести при цьому збитки. Використовуючи у сівозміні після соняшника, або інших несприятливих, горох, господарства мають можливість відмовитися від утримання "чорного пару", зменшити кількість агротехнічних операцій, отримати прибутки від реалізації виробленого товарного гороху та провести певний комплекс робіт по посіву зернових озимих культур після збирання гороху в той же рік господарювання.
Приватне підприємство "Лекс" стало однією з перших сільськогосподарських організацій Кіровоградської області, що почала вирощувати горох – найбільш поширену і урожайну зернобобову культуру в Україні, що використовується в комбікормовому виробництві, для накопичення азоту в ґрунті.
Аналізуючи прибуток можна зробити висновки щодо ефективності виробництва, а саме тут знаходяться резерви збільшення прибутку від продажу. На зміну показників прибутку впливають різноманітні внутрішні та зовнішні фактори. Основними факторами є :
- обсяг реалізації продукції;
- структура реалізації;
- собівартість одиниці продукції;
- рівень цін одиниці продукції.
Для збільшення прибутку потрібно привернути увагу нових покупців. А це можливо зробити за допомогою реклами. Її доцільно розміщувати в спеціалізованих журналах.
Великий вплив на ефективність маркетингової діяльності підприємства можуть викликати підвищення вартості кредиту і скорочення можливостей кредитування. З врахуванням цього господарство налагодило тісні зв’язки з найважливішими для неї кредитно-фінансовими закладами. Також на маркетингові рішення дуже впливають явища що проходять в політичному середовищі. Воно складається з правових положень, державних установ та окремих груп суспільства, котрі мають вплив на різні організації та окремих осіб та обмежують свободу їх дій в рамках суспільства.
З урахуванням швидких змін в смаках, технологіях і стані конкуренції господарство не може покладатися тільки на існуючі нині товари. Споживач хоче і чекає нових і удосконалених виробів. І конкуренти прикладають максимум зусиль, щоб забезпечити його цими новинками. Відповідно, підприємство має свою програму розробки нових товарів.
Приватне підприємство "Лекс" може отримати новинки двома шляхами. По-перше, шляхом придбання зі сторони, купивши цілком якесь сільськогосподарське підприємство. І по-друге, завдяки власним зусиллям, тобто створивши в себе власний відділ досліджень та розробок.
ПП "Лекс" для зберігання та переробки вирощеної продукції придбало завод по переробці комбікормів. Так як в цих областях немає великих підприємств конкурентів, а переважають малі приватні підприємства, що вирощують подібні культури, тому придбавати такі господарства недоцільно. Однак є свої переваги.
Підприємство "Лекс" займає одне з перших місць по регіону серед виробників сільськогосподарської продукції. У нього високо розвинена діяльність, потужна техніка, високваліфіковані робітники, велика площа земельних угідь. Одержання прибутку залежить від врожаю культур та затрат, пов’язаних з посівом, вирощенням, збиранням, транспортуванням та зберіганням. Господарство повинно вести свою діяльність так, щоб витрати були значно зменшені, тоді прибутки зростуть.
Основна діяльність забезпечує вагому частку доходу. Найбільший прибуток підприємство "Лекс" отримує від реалізації сільськогосподарської продукції. Орієнтуючись на максимальний прибуток, господарство займаються вирощуванням найбільш рентабельних сільськогосподарських культур, які користуються стійким комерційним попитом як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках. Одна із таких культур – соняшник. Більшість господарств після збирання соняшника змушені утримувати "чорний пар" і нести при цьому збитки. Використовуючи у сівозміні після соняшника, або інших несприятливих, горох, господарства мають можливість відмовитися від утримання "чорного пару", зменшити кількість агротехнічних операцій, отримати прибутки від реалізації виробленого товарного гороху та провести певний комплекс робіт по посіву зернових озимих культур після збирання гороху в той же рік господарювання.
Приватне підприємство "Лекс" стало однією з перших сільськогосподарських організацій Кіровоградської області, що почала вирощувати горох – найбільш поширену і урожайну зернобобову культуру в Україні, що використовується в комбікормовому виробництві, для накопичення азоту в ґрунті.
Аналізуючи прибуток можна зробити висновки щодо ефективності виробництва, а саме тут знаходяться резерви збільшення прибутку від продажу. На зміну показників прибутку впливають різноманітні внутрішні та зовнішні фактори. Основними факторами є :
- обсяг реалізації продукції;
- структура реалізації;
- собівартість одиниці продукції;
- рівень цін одиниці продукції.
Для збільшення прибутку потрібно привернути увагу нових покупців. А це можливо зробити за допомогою реклами. Її доцільно розміщувати в спеціалізованих журналах.
Великий вплив на ефективність маркетингової діяльності підприємства можуть викликати підвищення вартості кредиту і скорочення можливостей кредитування. З врахуванням цього господарство налагодило тісні зв’язки з найважливішими для неї кредитно-фінансовими закладами. Також на маркетингові рішення дуже впливають явища що проходять в політичному середовищі. Воно складається з правових положень, державних установ та окремих груп суспільства, котрі мають вплив на різні організації та окремих осіб та обмежують свободу їх дій в рамках суспільства.
З урахуванням швидких змін в смаках, технологіях і стані конкуренції господарство не може покладатися тільки на існуючі нині товари. Споживач хоче і чекає нових і удосконалених виробів. І конкуренти прикладають максимум зусиль, щоб забезпечити його цими новинками. Відповідно, підприємство має свою програму розробки нових товарів.
Приватне підприємство "Лекс" може отримати новинки двома шляхами. По-перше, шляхом придбання зі сторони, купивши цілком якесь сільськогосподарське підприємство. І по-друге, завдяки власним зусиллям, тобто створивши в себе власний відділ досліджень та розробок.
ПП "Лекс" для зберігання та переробки вирощеної продукції придбало завод по переробці комбікормів. Так як в цих областях немає великих підприємств конкурентів, а переважають малі приватні підприємства, що вирощують подібні культури, тому придбавати такі господарства недоцільно. Однак є свої переваги.
Підприємство "Лекс" займає одне з перших місць по регіону серед виробників сільськогосподарської продукції. У нього високо розвинена діяльність, потужна техніка, високваліфіковані робітники, велика площа земельних угідь. Одержання прибутку залежить від врожаю культур та затрат, пов’язаних з посівом, вирощенням, збиранням, транспортуванням та зберіганням. Господарство повинно вести свою діяльність так, щоб витрати були значно зменшені, тоді прибутки зростуть.
Литература
1. Закон України "Про стандартизацію" від 17 травня 2001 року – 208 с.
2. Закон України "Про зерно та ринок зерна в Україні" від 24 червня 2002 року.
3. Постанова № 510 Кабінету Міністрів України "Про забезпечення сертифікації зернових складів на відповідальність послуг із зберігання зерна та продуктів його переробки, запровадження складських документів на зерно" від 11 квітня 2003 року.
4. Указ Президента України "Про невідкладні заходи відносно реформування аграрного сектора економіки" від 03.12.99 року.
5. Амстронг Г., Котлер Ф. Введение в маркетинг. – М., СПб., К.: Вільямс, 2000
6. Бланк И. А. Торговый маркетинг. – К.: УФН МБ, 1997 – 208 с.
7. Боженко Л. І., Гутта О. Й. Управління якістю, основи стандартизації та сиртефікації. Навчальний посібник – Львів. 2001 – 176 с.
8. Вачевський М. В., Скотний В. Г. Вачевський О. М. Промисловий маркетинг. основи теорії і практики . навч. посібник. – К.: Центр навчальної літератури. 2004. – 256 с.
9. Господарський кодекс України. – К.: Атака, 2003. – 208 с.
10. Эванс Дж. Р., Берман Б. Маркетинг: Сокр. пер. с снгл. /Авт. предисл. и науч. ред. А.А. Горячев. – М.: Экономика. 1993. – 335 с.
11. Європ. ун Кімова И. М. Промышленный маркетинг. – 2-е изд., стер. – К.: О-во "Знання", КОО, 2001 – 294 с.
12. Экономика предприятия : Учебное пособие / Под. общ. ред. д. э. н., проф. Л. Г. Мельника – Суммы : ИТД "Университетская книга", 2002. – 632 с.
13. Эткинсон ДЖ., Уилсон Й. Стратегичний маркетинг : ситуации , примеры: Учеб. пособие / Пер. с англ.. под ред.. проф. Ю. А. Цыпкина. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2001. – 471 с.
14. Кардаш В. Я. Маркетингова товарна політика : Підручник. – К.: КНЕУ 2001 – 240 с.
15. Котлер Ф. Основы маркетинга : Пер. с англ. – М.: "Бізнес-книга", "ИМА-Кросс. Плюс", ноябрь 1995. – 702 с.
16. Мазаракі та ін. міжнародний маркетинг : Підручник / За ред.. А.А. Мазаракі. – К.: Київ держ. торг.-екон. ун-т, 200. – 306 с.
17. Маркетинг в третьем тысячелетии : Как создать, завоевать и удержать рынок / Пер. с. англ. В. А. Гольдича и А. И. Оганесовой : Науч. ред. и авт. вступ. ст. Б. А.Соловев. – М.: ООО "Издательство АСТ", 2000. – 272 с.
18. Маркетингова політика розподілу : Навчальний посібник. – Х. : ВД "ІНЖЕК", 2004. – 176 с.
19. Мережко Н. В. сертифікація товарів і послуг. Підручник – К.: Київ нац. торг-екон. унт. – 2002 – 298 с.
20. Наша земля. Всеукраїнський дайджест. 2005 рік №19 – 46 с.
21. Организация и технология торговли. Конспект лекций для студентов финансово-экономического факультета заочного отделения специальность "Маркетинг" – ДУЭП – К.: 2003 – 101 с.
22. Павленко А. Ф., Вовчак А. В. Маркетинг : навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни. – К.: КНЕУ 2001 – 240 с.
23. Парсяк В. Н., Г. К, Рогов. Маркетинговые исследования – Учебник рекомендован министерством образования и науки Украины – 2-е изд. – Киев: "Наукова думка", 2000 – 174 с.
24. Пастухов А. Ф. Организацыя и планирование снабжения и сбыта на предприятиях и в производственных объединениях. – К.: Вища шк.. 1980
25. Полторак В. А. Маркетингове исследования: Учеб. пос. – 2-е узд., перераб. и доп. – Днепропетровск : Издательство ДУЭП, 2002. – 362 с.
26. Примак Т. О. Маркетингові комунікації : навчальний посібник. – К.: Ельга, Ніка-Центр, 2003. – 280 с.
27. Сорока Лія. Внутрішні і зовнішні маркетингові системи та інституції в сільському господарстві / Пер. з англ. Я. Чердаклі. – К.: Основа, 1995 – 200с
28. Стратегический маркетинг : Ученик для вузов. 3-е изд. / Р. А. Фатхутдинов. – СПб.: Питер, 2003. – 347 с.
29. Тєлєтов О. С. Маркетинг у промисловості: Підручник. – Київ: Центр навчальної літератури, 2004. – 248 с.
30. Ткаченко Л. В. Маркетинг послуг : Підручник. – Дніпропетровськ.: Видавництво ДАУБП, 2002. – 192 с.
31. Уткин Э. А. Цены. Ценообразование. Ценовая политика. – М.: Ассоциация авторов и издателей "Гандем". Издательство ЭКМОС, 2000. – 224 с.
32. Черномаз П. А. международный маркетинг : Учебно-практическое пособие. – Х.: Консум, 2000 – 160 с.
33. Шаповал М. І. Основи стандартизації, управління якістю і сертифікації : Підручник. – 3-є вид., перероб. і доп. – К.: Вид-во -ту, 2002.–174 с.
2. Закон України "Про зерно та ринок зерна в Україні" від 24 червня 2002 року.
3. Постанова № 510 Кабінету Міністрів України "Про забезпечення сертифікації зернових складів на відповідальність послуг із зберігання зерна та продуктів його переробки, запровадження складських документів на зерно" від 11 квітня 2003 року.
4. Указ Президента України "Про невідкладні заходи відносно реформування аграрного сектора економіки" від 03.12.99 року.
5. Амстронг Г., Котлер Ф. Введение в маркетинг. – М., СПб., К.: Вільямс, 2000
6. Бланк И. А. Торговый маркетинг. – К.: УФН МБ, 1997 – 208 с.
7. Боженко Л. І., Гутта О. Й. Управління якістю, основи стандартизації та сиртефікації. Навчальний посібник – Львів. 2001 – 176 с.
8. Вачевський М. В., Скотний В. Г. Вачевський О. М. Промисловий маркетинг. основи теорії і практики . навч. посібник. – К.: Центр навчальної літератури. 2004. – 256 с.
9. Господарський кодекс України. – К.: Атака, 2003. – 208 с.
10. Эванс Дж. Р., Берман Б. Маркетинг: Сокр. пер. с снгл. /Авт. предисл. и науч. ред. А.А. Горячев. – М.: Экономика. 1993. – 335 с.
11. Європ. ун Кімова И. М. Промышленный маркетинг. – 2-е изд., стер. – К.: О-во "Знання", КОО, 2001 – 294 с.
12. Экономика предприятия : Учебное пособие / Под. общ. ред. д. э. н., проф. Л. Г. Мельника – Суммы : ИТД "Университетская книга", 2002. – 632 с.
13. Эткинсон ДЖ., Уилсон Й. Стратегичний маркетинг : ситуации , примеры: Учеб. пособие / Пер. с англ.. под ред.. проф. Ю. А. Цыпкина. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2001. – 471 с.
14. Кардаш В. Я. Маркетингова товарна політика : Підручник. – К.: КНЕУ 2001 – 240 с.
15. Котлер Ф. Основы маркетинга : Пер. с англ. – М.: "Бізнес-книга", "ИМА-Кросс. Плюс", ноябрь 1995. – 702 с.
16. Мазаракі та ін. міжнародний маркетинг : Підручник / За ред.. А.А. Мазаракі. – К.: Київ держ. торг.-екон. ун-т, 200. – 306 с.
17. Маркетинг в третьем тысячелетии : Как создать, завоевать и удержать рынок / Пер. с. англ. В. А. Гольдича и А. И. Оганесовой : Науч. ред. и авт. вступ. ст. Б. А.Соловев. – М.: ООО "Издательство АСТ", 2000. – 272 с.
18. Маркетингова політика розподілу : Навчальний посібник. – Х. : ВД "ІНЖЕК", 2004. – 176 с.
19. Мережко Н. В. сертифікація товарів і послуг. Підручник – К.: Київ нац. торг-екон. унт. – 2002 – 298 с.
20. Наша земля. Всеукраїнський дайджест. 2005 рік №19 – 46 с.
21. Организация и технология торговли. Конспект лекций для студентов финансово-экономического факультета заочного отделения специальность "Маркетинг" – ДУЭП – К.: 2003 – 101 с.
22. Павленко А. Ф., Вовчак А. В. Маркетинг : навчально-методичний посібник для самостійного вивчення дисципліни. – К.: КНЕУ 2001 – 240 с.
23. Парсяк В. Н., Г. К, Рогов. Маркетинговые исследования – Учебник рекомендован министерством образования и науки Украины – 2-е изд. – Киев: "Наукова думка", 2000 – 174 с.
24. Пастухов А. Ф. Организацыя и планирование снабжения и сбыта на предприятиях и в производственных объединениях. – К.: Вища шк.. 1980
25. Полторак В. А. Маркетингове исследования: Учеб. пос. – 2-е узд., перераб. и доп. – Днепропетровск : Издательство ДУЭП, 2002. – 362 с.
26. Примак Т. О. Маркетингові комунікації : навчальний посібник. – К.: Ельга, Ніка-Центр, 2003. – 280 с.
27. Сорока Лія. Внутрішні і зовнішні маркетингові системи та інституції в сільському господарстві / Пер. з англ. Я. Чердаклі. – К.: Основа, 1995 – 200с
28. Стратегический маркетинг : Ученик для вузов. 3-е изд. / Р. А. Фатхутдинов. – СПб.: Питер, 2003. – 347 с.
29. Тєлєтов О. С. Маркетинг у промисловості: Підручник. – Київ: Центр навчальної літератури, 2004. – 248 с.
30. Ткаченко Л. В. Маркетинг послуг : Підручник. – Дніпропетровськ.: Видавництво ДАУБП, 2002. – 192 с.
31. Уткин Э. А. Цены. Ценообразование. Ценовая политика. – М.: Ассоциация авторов и издателей "Гандем". Издательство ЭКМОС, 2000. – 224 с.
32. Черномаз П. А. международный маркетинг : Учебно-практическое пособие. – Х.: Консум, 2000 – 160 с.
33. Шаповал М. І. Основи стандартизації, управління якістю і сертифікації : Підручник. – 3-є вид., перероб. і доп. – К.: Вид-во -ту, 2002.–174 с.
Другие работы этого направления